Maak je pitch en dus jouzelf aanbevelenswaardig

Voor veel mensen is het houden van een elevator pitch stressvol. Dat is waarschijnlijk de reden dat aardig wat pitches vooral gaan over betrouwbaarheid, servicegerichtheid en de goede prijs-kwaliteitverhouding. Of je hoort een opsomming van wat iemand allemaal verkoopt en hoe het zo gekomen is. Belangrijke informatie, daar niet van, maar ik vind het niet in een pitch thuishoren. De informatie is te algemeen en wordt niet onthouden.

Waar volgens mij de stress vandaan komt, is het idee dat je NU moet scoren en die klant binnen moet halen, allemaal in 1 minuut!
Maar zet het idee dat je met 1 elevator pitch direct een klant binnenhaalt maar uit je hoofd. Het gaat om vertrouwen opbouwen en dat kost tijd.
Ik vind de uitspraak ‘Het gaat om de vent in de tent of het wijf in het bedrijf’ hierbij altijd een mooie. Want het gaat om jou, mensen doen met jou zaken, gunnen het jou. Ze moeten jou leren kennen.

Dat betekent dat er meer van jou in je pitch moet. Dat is 1. Mensen onthouden namelijk veel beter persoonlijke zaken. Maar, en dat is 2, er moet ook iets in waardoor hun interesse gewekt wordt. Dan bedoel ik niet 10% korting maar wel bijvoorbeeld wat je je klanten oplevert. Dat onthouden mensen al veel beter. En je wilt toch blijven hangen met je boodschap? Zodat men je (als jouw ambassadeur) kan aanbevelen aan iemand in hun netwerk die jouw product of dienst wellicht wel nodig heeft. Of daar weer een neef van.

Stel dat je je volgende elevator pitch houdt vanuit dat idee. Dan ga je eigenlijk als vanzelf al meer informatie geven zodat je ambassadeurs met de juiste bagage op pad kunnen.
Dat is mijn tip; bekijk je huidige elevator pitch eens vanuit dat idee. Hoe kan men jouw pitch doorvertellen en jou daarmee aanbevelen? Welke informatie is daar voor nodig?

Geplaatst in Josee's Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *